Fra tid til annen hører vi mye i media om ID-tyveri. Men hva er det egentlig? Og hvordan kan noen få fatt i din identitet for å misbruke den? Her får du en forklaring.
Hvordan kan noen stjele identiteten min?
Ofte tenker vi ikke engang over at vi setter oss selv i situasjoner der det er lett for andre å få tak i våre personlige opplysninger. Som når man kaster et brev med navn, fødselsnummer og adresse i papiravfallet. Eller når et brev ikke dukker opp i postkassen som forventet, når du godtroende trykker på en svindel-e post eller når du logger inn på en nettjeneste mens du sitter på en cafe eller på toget og noen kikker deg over skulderen.
Metodene for å stjele din identitet er mange, og konsekvensene kan være alvorlige.
Hva er ID-tyveri?
ID-tyveri er forkortelse for identitetstyveri, altså at noen stjeler dine personlige opplysninger og gir seg ut for å være deg. Personlige opplysninger kan for eksempel være fødselsnummer, brukernavn, passord og pinkoder, helseopplysninger eller andre opplysninger som kan knyttes til deg som enkeltperson.
Stjålne personopplysninger gjør at tyvene for eksempel kan kjøpe noe på kreditt, åpne en bankkonto, overføre penger, registrere et telefonabonnement eller søke om kredittkort eller lån – alt i ditt navn. Eller de kan benytte dine personopplysninger og ditt bilde for å opprette falske kontoer og profiler på nett, for å bedra eller lure andre.
Hvordan kan vi forhindre ID-tyveri?
- Ikke oppgi personlig informasjon til ukjente over internett, på telefon eller e-post.
- Klikk aldri på lenker i e-poster for å legge inn personinformasjon på siden du kommer til. Skriv heller adressen til nettstedet rett inn i adressefeltet i nettleseren din.
- Sikre dine kontoer for e-post og sosiale medier med totrinnsbekreftelse.
- Lås postkassen din for å hindre tyveri av personopplysninger.
- Du kan legge inn frivillig sperre mot kredittvurdering hos kredittopplysningsselskapene.
Hvordan oppdager du ID-tyveri?
Det er først og fremst viktig å være klar over at identiteten din kan bli stjålet og at det kan skje alle. Også deg. Derfor bør du tenke over hvordan du tar vare på eller kvitter deg med papirer der dine opplysninger er oppgitt. Du bør også tenke på om noen kan se deg over skulderen når du taster inn personopplysninger på telefon eller data, og du bør være oppmerksom på tegn som kan tyde på at din identitet blir misbrukt. En vanlig måte å begå id-tyveri på er såkalt nettfiske, eller phishing, der noen lurer deg til å oppgi informasjon om deg selv etter å ha mottatt en sms eller e-post.
Tegn på at din identitet blir misbrukt kan være at du får regninger for varer du ikke har bestilt, ser kontobevegelser du ikke forstår eller kjenner igjen, du mottar bekreftelse på kreditt, kredittramme eller gjenpartsbrev av kredittsjekk uten grunn, eller det opprettes falske brukerkontoer på nett i ditt navn.
Hva må du gjøre om din identitet er stjålet?
- Ta kontakt med banken og kredittkortselskap for å stenge kontoer og for å få vite omfanget av tyveriet.
- Anmeld tyveriet til politiet.
- Kontakte alle dine avtaleparter, for eksempel kreditorer, banker og kredittkortleverandører. Du bør legge inn frivillig sperre mot kredittvurdering.
- Dersom andre har fått urettmessig tilgang til noen av dine digitale brukerkontoer, bør du bytte passord og aktivere totrinnsbekreftelse.
Les mer om hva du bør gjøre og hvem du skal kontakte i veiledningen “Jeg er blitt utsatt for ID-tyveri”